zaterdag 29 december 2012

KOKEN VOOR KERST

We gaven dit jaar twee kerstdiners.
Op eerste kerstdag voor de kinderen en kleinkinderen (we zijn al met elf) en op tweede kerstdag een etentje voor vrienden.

Voor bij de champagne had ik zelf zoute koekjes gebakken uit het Joodse kookboek.



Voor de grote mensen slaatjes met foie gras  (een blikje uit Frankrijk - moet kunnen) en een artisjokboden met krab en zalmeitjes en een blokje membrillo (nog in november uit Spanje meegebracht).
Voor de kleinkinderen: plakjes geitenkaas en een eitje uiteraard.

Een warm tussengerechtje: schelpjes met ragout van coquilles en Hollandse garnalen, gegratineerd met kaas uit de oven.



Op beide dagen was de hoofdschotel vlees: met de familie aten we ossenlapjes, met de vrienden hazebouten.


Bij wijze van groente waren er gevulde tomaten (uit het fantastische kookboek Plenty van Ottolenghi).


Voor twee kerstdagen maakte ik twee kerst-toetjes.
Voor de familie bakte ik een kersttaart, die ik garneerde met chocoladeglazuur en meringues. Alles uit het bakboek dat ik van Sinterklaas  heb gekregen: The great British Bake Off
Voor deze traditionele Engelse kersttaart moet je de vruchtjes een week van tevoren weken in rum en brandy: rozijnen, pruimen, sinaasappelschilletjes en gedroogde cranberries en abrikozen. Na een week gaan ze door het beslagen bak je de taart, die dan weer een dag moet rusten voordat je hem kunt versieren.

Voor de kinderen maakte ik kleine taartjes, ook met een meringue erop, waarvoor ik rozijnen had geweekt in appelsap.
Eén taartje moest mee in de auto. 


Voor de vrienden rode wijn geleitjes zoals Michel Roux Jr ze maakte bij de BBC Masterchef.
Daarbij de meringue taartjes - showstoppers  - uit het bakboek. Ik had nog nooit meringues gebakken, maar het was niet moeilijk.




Ik wens al mijn vrienden en volgers een mooi 2013 met veel gezellige etentjes.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten